Bemutató: Counter-Strike: Global Offensive

A Counter-Strike: Global Offensive (röviden: CS:GO) minden idők legsikeresebb first person shooter (belső nézetes lövöldözős) játékának tekinthető. Első verziója még 1999-re nyúlik vissza, a nagy sikerű Half Life játék multiplayer modifikációjaként. 2004-ben megjelent a folytatás, de a 2012-es megjelenésű CS:GO aratott igazán sikert.

 

A játékmenet lényege, hogy terroristák (T-k) és terrorelhárítók (CT-k) küzdenek egymással, 5-5 fős csapatokkal. A terroristák feladata minden pályán a két bombalerakó zóna valamelyikének felrobbantása, vagy a terrorelhárító csapat megsemmisítése. A terrorelhárító csapat feladata ennek megfelelően, a bombalerakás megakadályozása, azaz a terrorista csapat megsemmisítése, megelőzve, hogy lerakják a bombát, vagy, ha már lekerült a bomba, annak hatástalanítása, még a felrobbanás előtt. Minden kör 2 perces, tehát ha ennyi idő alatt nem sikerül lerakni a bombát, akkor automatikusan a CT-k nyernek.

 

Az első körben mindenkinek ugyanannyi pénze van, amiből csak pisztolyokra telik, és esetleg pluszban 1-2 gránátra. Talán ekkor a legkiegyenlítettebbek az erőviszonyok, ami fogadási szempontból is érdekes lehet. Ezután a csapatoknak többféle bevételi forrása lehet (megnyernek egy kört, leraknak egy bombát, stb.)

 

Egy pálya 16 nyert körig tart. 15 kör után térfélváltás jön, a körök eredményétől függetlenül. Azaz, ha egy csapat 16:0–ra nyer, és T oldalon kezdett, akkor 15 kört nyert T oldalon, és egyet CT oldalon. Ha 15:15 az eredmény 30 kör után, akkor hosszabbítás következik. Ilyenkor mindenki 10 000 dollárral kezd, tehát már az első körben teljes vásárlást tud csinálni. 3 kör következik, majd térfélváltás. Az nyeri a hosszabbítást, aki 4 kört megnyer egy ilyen 6 körös etapból. Ha 3:3 az eredmény, akkor következik egy ugyanilyen hosszabbítás, és így tovább…

 

 

 

A pontos lebonyolítás versenyenként eltérő, de a nagyobb versenyeken a csoportkörök után általában mindig 2 nyert pályáig tart egy mérkőzés. Néhány esetben, például egyes ligákban, azon belül is, általában a pontgyűjtő szakaszban, csak 2 pályáig játszanak, így lehet döntetlen is a mérkőzés. Megint néhány esetben, például a nagy tornák csoportmeccsein előfordul, hogy csak 1 pályás a meccs.

 

Általában a csapatok közötti pályaválasztós folyamatban (amely során letilthatnak és választhatnak is pályát) dől el, hogy melyik pályán zajlik a küzdelem, de a döntő pálya – ha szükség van rá – sorsolással is eldőlhet.

 

A legnagyobb tornáknak a játék fejlesztőjének, a Valvénak a hivatalos eseményei, az úgynevezett Major versenyek számítanak, millió dolláros összdíjazással. Ezeken kívül még nagyon sok kisebb-nagyobb verseny, versenysorozat létezik. A selejtezők általában online, a nagy versenysorozatok végső szakasza pedig szinte minden esetben offline, egy előre kijelölt helyszínen zajlik.

 

 

 

 

A topjátékosok kivételes reakcióidővel, izommemóriával bírnak, rendkívüli sok gyakorlás mellett a csapaton belüli gyors és hatékony információáramlás is fontos. A legjobbak dolgát is megnehezíti, hogy folyamatosan új stratégiák, taktikák kiötlésére kényszerülhetnek, azért is, mert a mérkőzések nem ritkán akár minden játékos szemszögéből is visszanézhetők, így a riválisok által is kielemezhetők lehetnek.

 

Az elmúlt években a dán Astralis számít a világ legjobb csapatának, de a magyarok részéről is akadtak már tekintélyt parancsoló eredmények. 2015 szeptemberében a magyar válogatott vb-selejtezőn, mondhatni sima meccsen legyőzte a sztárjátékosokkal felálló ukránokat.

 

A Tippmixprón és a Tippmixen számos mérkőzés előtti (pre) és élő fogadási lehetőség áll rendelkezésre az egyes eseményekhez kapcsolódóan, amelyek nagy része már a hagyományos sportfogadási kínálatból is ismerős lehet. Nem meglepő módon ezek közé tartozik a „A mérkőzés győztese” vagy az „1X2” fogadási sor is – utóbbi természetesen abban az esetben, ha döntetlen is lehet a találkozó.

 

 

Fogalmak

 

Frag: Az adott játékos kap 1 fraget, amikor az ellenfél egyik játékosát elpusztítja.

Pálya hendikep: Az adott csapatok által megnyert pályák száma alapján számolt hendikep.

Pályák száma: A mérkőzés során lejátszott pályák száma.

Kés kör: Általában a pálya legelső köre előtt játsszák le, és azt dönti el, hogy melyik csapat választhat térfelet.

Pisztoly kör: Az 1. körben mindenkinek ugyanannyi pénze van, amiből csak pisztolyokra telik. Ugyanez a helyzet a térfélváltás utáni 16. körben. 

Fejlövések száma: A fejlövéses fragek száma alapján számolódik.

Ász: Ászról beszélünk, ha egy csapat egyetlen játékosa pusztítja el az ellenfél összes játékosát.

< Vissza
Fokozd az élményt!

Az általad használt böngészőben jelenleg nincs engedélyezve a Javascript kódok futtatása, emiatt oldalunkat nem tudod teljes értékűen használni. Kérjük keresd böngésződben a Beállítások / Javascript menüpontot az engedélyezéshez vagy válts böngészőt, hogy részesülj a teljes élményből.

Ajánlott böngészők